Grafische en digitale media : Crossmedia-ontwerp

Het ontwikkelen van huisstijlen, vormgeven aan flyers en magazines, de lay-out voor web of dvd of digitale bewerking van beelden, in crossmedia–ontwerp leer je de kneepjes van het vak.

Voor deze richting staat creatief denken centraal, maar je leert ook rekening houden met technische uitvoermogelijkheden. Er zijn twee afstudeerrichtingen binnen deze richting, dit wil zeggen dat je in het vierde semester zal moeten kiezen tussen graphic design of photo design.

Bij deze een schets over de interesses van een student in deze twee afstudeerrichtingen:

~       Graphic Design: Het zijn creatievelingen die bij het ontwikkelen van campagnes ook technisch hoogstaand werk willen afleveren. Zij ademen mooi en goed design. Gangbare toepassingen uit de communicatie/reclamewereld zijn verpakkingen, reclamedrukwerk, huisstijlen, affiches ... Fotografie wordt als ondersteunend basispakket in het programma opgenomen.

~       Photo Design: Zij kicken op de combinatie fotografie-vormgeving. Zij willen zowel de perfecte foto kunnen nemen, als deze bewerken en integreren in een superbe vormgeving. Fotografie, manuele en digitale vormgeving maar ook typografie zijn de pijlers van deze opleiding.



Het is een bacheloropleiding die 3 jaar duurt, maar er bestaat ook een bijzonder statuut en een traject op maat.

~       Een Bijzonder statuut: je diversiteitscoach vertelt je meer over studeren als onder- nemer, als topsporter, als student met een functiebeperking, als werkstudent of als student met een gezin.

~       Studietraject op maat: hierbij stippel je samen met de trajectbeheerder van je opleiding jouw ideale studietraject uit



Deze richting heeft heel wat hoofdvakken.

~       Grafische vormgeving (12 studiepunten) waaronder:
(Typografische esthetica, Schetsen en Vormgeving)
Visueel vormgeven van ideeën in verschillende media, met als doel mensen iets mee te delen.

                

~       Workflow (6 studiepunten)

De logische volgorde van activiteiten die moeten worden uitgevoerd om een van tevoren gedefinieerde uitkomst te verkrijgen.

                 

~       Printproduction (6 studiepunten)




~       Image processing: (Practicum en Technologie) (6 studiepunten)
Dit is de verwerking van afbeeldingen met behulp van wiskundige bewerkingen met  enige vorm van signaalverwerking, waarvoor de invoer een afbeelding, een reeks van beelden of een video is. Een foto of een video frame kan de output van de beeldverwerking worden of een aantal kenmerken of parameters die betrekking hebben op de afbeelding.

                   

~       Keuzetraject (10/8 studiepunten):

\     Graphic Design (Technologie en Practicum) 








\     Photo Design (Technologie en Practicum)
De perfecte foto leren nemen, als deze bewerken en integreren in een superbe vormgeving. Fotografie, manuele en digitale vormgeving maar ook typografie zijn de pijlers van deze opleiding.




       Alle hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene
       toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
       De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
      1.      Humanitaire redenen;
2.      Medische, psychische of sociale redenen;
  3.      Het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het
            instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).



De diploma’s waarover je moet beschikken zijn:

     ~       Een diploma van secundair onderwijs;                                               
~       Een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type
      met volledig leerplan;
     ~       Een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor
    sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische 
           Bekwaamheid);
     ~       Een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is
      met één van bovenstaande.



           Er worden zoals bij de meeste scholen een opendeurdag gehouden.
           ~       Zaterdag 11 maart 2017, zaterdag 29 april 2017, zaterdag 24 juni 2017,  telkens van
                 10 tot 17 uur op campus Mariakerke, Industrieweg 232, 9030 Mariakerke.  
     ~       Woensdag 6 september 2017 van 15 tot 21 uur op campus Mariakerke.
     ~       Zaterdag 22 oktober 2016 van 10 tot 12 uur en dinsdag 31 januari 2017 van 20 tot
           22 uur  op campus Kantienberg, Voetweg 66, 9000 Gent. (Infosessie voor ouders en
           begeleiders)

   “Twijfel je over welke opleiding bij je past? Je kan terecht bij de dienst studieadvies voor een
    persoonlijk en vrijblijvend adviesgesprek. Maak een afspraak op studieadvies@arteveldehs.be,
    bel 09 234 90 30 of kom langs tijdens de infodagen.” 

   Met deze opleiding kun je in verschillende velden terecht, zoals:
~       Atelierchef in de grafische industrie
~       Digitaal drukker
~       Grafisch ontwerper
~       Multimediaontwikkelaar
~       Printdesigner
~       Technicus grafische industrie ( knelpuntberoep)
~       Uitgever
~       Illustrator
~       Art director
~       Grafisch vormgever
~       Webdesigner
~       Multimedia-ontwerper
~       Medewerker bij grafische toeleveringsbedrijven
      ~      

    Fotografie en een lay-out maken interesseren me. Je hebt in deze richting 2 afstudeerrichtingen
   waarin grafisch ontwerp of foto design. In grafisch ontwerp leer je dus
   webdesign, schetsen en dingen creëren, dit lijkt mij echt interessant. Ik zou het ook leuk vinden
   om te weten hoe je een mooie foto maakt en hem bewerkt, dit leer je in foto design. Een foto
   maakt een lay-out echt af, op een website of  voor een affiche.
  
  De link met STW:
  In deze richting zullen we veel moeten samenwerken aan projecten. In IO werken we veel
  samen in groep, dit is handig omdat je in deze richting veel zal moeten samenwerken aan
  projecten. In het traject SW hebben we ons onderwerp op een creatieve manier moeten
  verwerken in een beeld (creativiteit staat centraal in deze richting). Voor een opdracht van “ik kies
  voor min toekomst” moesten we een defacer maken, een foto waarop jij centraal staat maar je
  niet herkenbaar bent. In photo design leer je goede foto’s nemen en ze bewerken wat we ook
  een beetje in die opdracht hebben gedaan.



Competentie 1: onderzoeken

Sterke punten:
           ~       Informatie zoeken
                 Als ik informatie moet opzoeken probeer ik de betrouwbaarste bronnen raad te plegen.
                 Ik probeer ook mijn informatie relevant te houden en zo goed mogelijk uit te werken.
                 Vroeger had ik hier wel wat moeite mee, maar dat gaat de laatste tijd beter en beter.  
                 Het enigste waarop ik nog moet op letten is het consequent vermelden van mijn
                 bronnen.
          ~       Een onderzoek uitvoeren
                Ik probeer altijd een goede structuur te creëren in de informatie. De belangrijke punten
                eerst, zodat alles goed geordend is. Ik heb voor dit doel altijd goede punten, altijd A’s of 
                AA’s.

Werkpunten:
          ~       Rapporteren
    Ik heb nog altijd moeite met mijn bronnen juist te vermelden, APPA heb ik nu wel door.
    Maar in de blog heb ik de bronnen niet vermeld, wat niet zo goed was. Ik vergeet nog
    vaak mijn bronnen te vermelden, maar hierop ben ik nu wel aan het letten. Soms is een
    besluit trekken uit een bepaald onderzoek wel wat moeilijk, in elk vak heb ik hier moeite
    mee.
                Voornemens: ik zal proberen erop te denken altijd mijn bronnen op de juiste manier
                vermelden en ik zal werken aan mijn besluiten, hoe ik dit het best maak.
  ~       Reflecteren
              Dit is al altijd een werkputje geweest voor mij, maar ik vind persoon dat het sinds het 5e
              wel wat verbeterd is. Als ik reflecteer zeg ik meestal gewoon in het kort dingen terwijl ik dit
              uitgebreider zou moeten doen. Ik vind het ook altijd moeilijk om goede zaken te
              vermelden, wat slecht is gegaan kan ik makkelijker zeggen dan wat goed is verlopen.
               Voornemens: beter onthouden wat er goed ging, zodat ik deze dan ook beter kan opsommen
               en schrijven. Vollediger argumenteren, zodat mijn punten



 
Bibliografie

 (sd). Opgehaald van arteveldehogeschool:
  https://www.arteveldehogeschool.be/sites/default/files/attachments/GDM_PG20_juni2016_FINAL_web.pdf



Grafische en digitale media : Crossmedia-ontwerp - Professionele bachelor . (sd). Opgehaald van onderwijskiezer: https://www.onderwijskiezer.be/v2/hoger/hoger_detail.php?richting=118






















3 opmerkingen:

  1. SF : Je hebt al heel wat informatie verzameld over jouw mogelijke studiekeuze goed zo ! Denk ook na over een alternatief. De Lay out is nog niet helemaal in orde. Het gebruikte beeldmateriaal is schitterend ! Probeer je voornemens nog wat concreter te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tijdens ons gesprek vertelde je mij dat de richting criminologie je ook interesseert. Verwerk deze richting ook in je blog. Diep ook eens de mogelijkheden van schakelprogramma's uit. bijvoorbeeld is er een mogelijkheid om van sociaal werk naar criminologie te gaan ? De link met de jouw competenties (= sterktes, werkpunten of mogelijke valkuilen, twijfels,...) moet je toepassen bij elke mogelijke studiekeuze. Je haalde dit mondeling aan verwerk dit nu nog in je blog.

    BeantwoordenVerwijderen